alt text

Så vann Ping de svenska stjärnorna

I Solheim Cup spelar två svenskor med Pings klubbor; Maja Stark och Linn Grant. Men de är bara två i en lång rad svenskor som förlitat sig på företagets klubbor.

Vi frågar oss om det är en slump, och beger oss till Pings kontor i Helsingborg för att få svaret.
– Att vi satsar på tjejer är något som genomsyrar hela kulturen på Ping, säger Nordenchefen Patrik Bäckbom.

Listan kan göras lång. Innan Annika Sörenstam skrev på sitt mångmiljonkontrakt med Callaway spelade hon precis som idolen Liselotte Neuman Ping. Går vi lite framåt i tiden gjorde Mia Hjorth och Carin Koch samma sak och senare även Louise Stahle och Louise Friberg.
Det är alltså lite av en tradition.
– Damgolfen har alltid legat Ping varmt om hjärtat, och märket har nog alltid tilltalat damerna eftersom vi kan ta fram klubbor som passar dem bra, så att de inte känner sig hämmade av för tunga och klumpiga klubbor som är svåra att hantera, säger Patrik och tillägger:
– En sådan enkel sak som sex olika grepptjocklekar gör också att vi har lätt att hitta rätt till varje spelare.

Vi träffas i Ramlösa, ett stenkast från Rya Golfklubb där företaget hade sitt tidigare kontor. Givetvis har geografin spelat in. Linn Grants farfar har varit pro på klubben och relationen till företaget har funnits sedan ung ålder.
För Maja Stark skapades bandet med Ping lite senare.
– Vi lärde känna Maja när hon spelade Junior Solheim Cup och kom in i Ping-familjen den vägen. Det handlar om långa relationer som Ping har varit bra på att bevara, säger Patrik och påminner om att även Ingrid Lindblad, som i skrivande stund är världens bästa damamatör, också spelar Ping.
– Många av dem har gått på college, där Ping alltid varit väldigt starka. Nästan alla hade vår bag när de studerade och vi fick en väg in till de duktiga spelarna. Vi har alltid stöttat både tjejer och killar från ung ålder, och mycket handlar om att tidigt bygga relationer och tillit.

När Linn, Maja och de andra tjejerna peggar upp mot USA i Solheim Cup på Finca Cortisin gör de det inte bara med Pings klubbor i handen. För första gången i företagets historia svarar Ping också för det europeiska lagets kläder.
– Det har funnits Ping-kläder under många år. Men länge utlicensierade vi namnet. Sist att ha licensen i Europa var Umbro, som fick möjlighet att designa kläderna och sedan sätta dit Pings logga. Sedan köptes Umbro av Nike och eftersom Nike höll på med golf så blev där en splitt, säger Patrik.

Några av Umbrokillarna ville satsa vidare på golfen och startade företaget Ping Collection, där de fortsatte jobba med Pings kläder. Runt 2015 köpte sedan Ping upp bolaget och har idag en egen designavdelning för kläder.
– Produkterna har blivit bättre och bättre, och nu kände vi att vi blivit så pass starka på marknaden att det vore kul att även kunna vara officiell klädsponsor till Solheim Cup. Det är en fjäder i hatten för oss.

Därmed har Ping, 33 år efter att företagets grundare Karsten Solheim startade Solheim Cup, nu ännu fler fingrar med i spelet.

En stor, men logisk satsning som gör Patrik och hans kollegor på Ping unika.
– Vi gör bara ingen större skillnad på damer och herrar. Redan 1990 när Karsten och Louise Solheim startade Solheim Cup var det en extremt stor investering. Den kom för att de verkligen ville göra något som motsvarade herrarnas Ryder Cup. Det ligger nog i företagets kultur att inte göra skillnad.


Relaterade Golfstories

Välj butik/klubb/pro

    Tack för din förfrågan. Produkten har lagts till i varukorgen.

    Till min förfrågan