alt text

Light and Tight

Vid solheim cup för några år sedan kunde åskådarna notera hur amerikanskorna vid varje slag tog av sig sina regn- och vindjackor. De europeiska spelarna var bekväma och behöll sina jackor på.

Vi måste alltid utgå ifrån hur en golfare rör sig. Hur en golfare känner sig när hon är klädd i regnkläder, säger Chris Mattsson som är chefsdesigner på Abacus Sportswear. Företaget som vid fem tillfällen anlitats för att klä Solheim Cuplaget.

– Självfallet i kombination med funktionen, alltså att hålla sig torr och varm. Det arbetet pågår ständigt förklarar hon.

När hon såg de europeiska deltagarna spela i kläderna som hon designat förstod hon att företaget var på rätt väg. Kläderna, oavsett vilka de är, pikéskjortor, jackor eller byxor ska aldrig vara något som distraherar. Något som man tänker på. De ska vara något som är självklart, ja till och med lustfyllt. Och det finns exempel på det.

– Javisst, när den svenska stjärnspelaren Anna Nordqvist spelade i sin regnjacka trots att solen sken från en klarblå himmel, så var det verkligen ett bevis på att hon trivdes i kläderna.

Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att den trivseln skapar förutsättningar för en låg score. Man kan spara slag genom att vara rätt klädd, säger Chris Mattsson med ett leende. 


Chris som arbetat mycket nära alla de senaste Solheim Cupkaptenerna just för att säkra varje spelares önskemål. Vädret är ju en viktig faktor i en tävling som Solheim Cup och då gäller det förstås att alla känner sig bekväma, trygga och snygga i funktionella kläder. Kläder som faktiskt kan vara avgörande för resultatet.

– Vid ett sådant nära samarbete lyssnar jag mycket på de synpunkter och erfarenheter som finns. Inför tävlingen i Colorado i USA minns jag att kaptenen Lotta Neumann var noga med att kläderna skulle vara ljusa eftersom klimatet där var varmt och fuktigt. Ljusa kläder drar inte åt sig värmen på samma sätt som mörka eller svarta.

Abacus Sportswear har klätt golfare i tjugo år nu och tankarna kring vad företaget skulle syssla med och vad det skulle representera står sig ännu.

– Jag brukar då och då titta tillbaka för att se vad som drev oss på den tiden, berättar Sven-Olof Karlsson vd och grundare, och är glad över att kunna konstatera att vi fortfarande följer den ursprungliga tanken och planen.

Då för tjugo år sedan såg han ett behov av att förnya och modernisera golfkläderna. Och han var inte ensam. Det fanns flera aktörer som kommit på samma sak, men den konkurrensen kändes stimulerande.

– Den gjorde ju att golfarna fick upp ögonen för att man kunde klä sig lite fräckare, mera färgglatt. Där har vi Jesper Parnevik att tacka för draghjälpen. Även om han inte klädde sig i våra kläder så stod han för det nya. Men vi var noga med att redan då koncentrera oss på funktionen.

Vd och grundaren Sven-Olof Karlsson flankerad av chefdesigner Chris Mattsson och försäljningschefen Alexandra Yllö framför huvudkontoret mitt på den blåsiga slätten utanför Lund. En bra plats att testa vindjackor.

Det var kanske inte en tillfällighet att det fanns många svenska företag som blev kända för sina regn- och vindkläder. Vädret här ställer ju krav på att vi ska klä oss rätt.

– Ja men då borde egentligen Storbritannien varit före oss i utvecklingen, invänder Sven-Olof, men där hände inte så värst mycket på den tiden. Nej, det var i Sverige som vi jobbade på en förnyelse.

Han har själv arbetat med ett engelskt företag i branschen och kommer lätt in på hur konservativa tankar fick styra.

– På tal om konservativa tankar, så gäller även det många svenska golfare. Ska jag vara en smula självkritisk borde vi ha marknadsfört oss ännu starkare när det gäller de nya materialen och sättet att producera moderna och effektiva kläder.

– Det finns en del, ganska många, som har lite svårt att verkligen tro på att våra produkter kan vara regntäta, med tanke på hur lövtunna material vi jobbar med.

– Materialen har förbättrats enormt mycket. Visst är de vatten-avstötande och varma utan att vi blir svettiga, det har vi jobbat med länge, men nu är det stretch som gäller. Plagget behöver inte vara stort och omfångsrikt. Vi känner oss också bekvämare med att det inte låter när vi rör oss. Tyst och smidigt ska det vara.

Han är noga med att berätta om hörnstenarna i verksamheten är funktion, design och kvalitet. Inte ovanligt, de flesta företag vill förknippas med god funktion, snygga kläder som håller måttet, men Abacus vill ständigt bygga vidare på hörnstenarna. Det gäller då för Abacus att hitta rätt bland olika material och tyger, ett i alla stycken omfattande arbete.

– Ja inför varje ny kollektion tittar vi närmare på i stort sett allt som finns på marknaden. Vi tittar och känner på mellan tjugo och trettio tusen tyger för att hitta de som passar oss bäst.


Prismässigt ligger Abacus något under konkurrenterna. Är det enbart positivt att hålla ett lägre pris?

– Ja, vi behåller gärna den imagen eftersom jag menar att vi ger ett högt värde för de pengar som konsumenterna spenderar.

– Men vi sneglar inte på vad våra konkurrenter håller på med, vi fokuserar hela tiden på att utveckla. Ett bra exempel på utveckling är blixtlåset i våra regnbyxor. Det slutar en bit ovanför nederkanten på byxbenen. På så sätt slipper man bli blöt om fötterna. Vattnet rinner inte ned i skon eftersom tyget vilar på skons utsida. Dessutom är det mycket lättare att ändra längden på byxbenen om det inte finns något blixtlås i vägen.

– Vi tar också ett stort stort steg i år med X-series kollektionen. Det är ett helt nytt koncept som ligger absolut i framkant i funktion och design i marknaden, något helt nytt.

– Ett litet men viktigt exempel finns på regnjackan. Där har lagt in en resår uppåt i ärmen, för att på så sätt göra det lättare för spelaren att enkelt dra upp ärmen en bit, utan att behöva fibbla med kardborreband som de flesta har.

Även om utvecklingen snabbt går framåt så finns det idag inga helt underhållsfria tyger. Man bör efter varje tvätt se till att de vattenavstötande funktionerna bevaras.

– Ja men även här har utvecklingen ändå gått framåt, menar Sven-Olof.

– Nuförtiden använder vi mer och mer miljövänliga tyger. I vår kollektion X 37.5 används få kemikalier, men väl både kokosnöt och lavasand bland annat.


Vi kan med glädje konstatera att Sverige i det här avseendet är ett föregångsland. Flera andra länder följer noga vad vi har för oss.

Allt fler ägnar sig åt fritidssysselsättningar utomhus som ställer höga krav på utrustningen. Kläder som gör att man kan prestera bättre och kunna njuta fullt ut av ansträngningen. Därför är det ingen överraskning att Abacus kläder är intressanta för både exempelvis ridsport och cykling.

– Ja faktum är att vi får många förfrågningar från de båda grupperna, men just nu är vårt huvudfokus golf. Och det hänger ihop med att vi är väldigt noggranna med att funktionen ska vara den rätta. Vi måste ha klart för oss alla detaljer på kläderna och i rörelseschemat som ligger till grund för funktion och prestation.

– Idag är alla idrotter så enormt specialiserade att man ska tänka sig för både en och tre gånger innan man ger sig in i den verksamheten också, menar Sven-Olof Karlsson.

– Just nu är det i alla fall inte aktuellt. Men vi kan ändå inte låta bli att låta till exempel triatleter, som både simmar, cyklar och springer, testa våra plagg.

– Deras synpunkter är mycket värdefulla för oss, fyller chefsdesignern Chris Mattsson i, vet vi att våra kläder håller där, ja då vet vi att de även håller på golfbanan.

Fick hon skulle hon nog mer än gärna sätta sig ned vid ritbordet för att göra kläder även till de sporterna, men än så länge är det golf som gäller. Förresten, från allra första början är Abacus en kulram som genom historien har använts för att räkna med.

Det finns många som även räknar med Abacus både nu och i framtiden.

Relaterade Golfstories

Välj butik/klubb/pro

    Tack för din förfrågan. Produkten har lagts till i varukorgen.

    Till min förfrågan