alt text

Hållbara golfkläder från Puma

PUMA SATSAR STORT på att ställa om till hållbar produktion, och har satt ett flertal ambitiösa mål för 2025. Golfkläder är ett av de områden där sportjätten kommit längst, med i genomsnitt 90 procent återvunnet material i alla nytillverkade plagg.

PUMAN SOM TAR ett stort språng framåt är en välkänd logotyp på miljontals klädesplagg, skor, fotbollar och andra artiklar. Ett stort språng framåt tar PUMA just nu även med sitt hållbarhetsarbete. Koncernen har satt en rad ambitiösa mål inom tio olika hållbarhetsområden, mål som ska vara uppfyllda 2025. Ledorden på vägen dit är Forever Better och There is only one forever – let’s make it better.

Golfkläder med 90 procent återvunnet

Ett område är återanvändning. PUMA har till exempel som mål att minska sitt avfall med 50 procent och att öka andelen återvunnen polyester till 75 procent. Med sina golfkläder har PUMA redan kommit längre än så, ja rentav mycket längre:

– Alla Mattr pikétröjor och Dealer/101-underdelar tillverkas nu av 100 procent återvunnet material, liksom alla plagg i kollektionen Cloudspun. PUMAs golfkläder totalt sett består av i genomsnitt 90 procent återvunnet material. Vi hoppas nå 100 procent till 2025, berättar Grant Knudson, vice produkt- och marknadschef för PUMA Golf.

Fokus på varje länk i leverantörskedjan

Ökad användning av återvunnet material är förstås bara en del i arbetet att ställa om till en ekologiskt, klimatmässigt och socialt hållbar produktion och verksamhet. PUMA lägger stor vikt vid att bygga hållbara samarbeten genom hela leverantörskedjan: från 100 procent hållbart odlad bomull och läder garvat utan krom till slopade plastpåsar i butikerna, för att ta några enskilda exempel.
– Det handlar om att se hela kedjan och arbeta med varje länk. Vartenda gram av de 30 000 ton bomull som PUMA använder varje år odlas nu hållbart: det är ett stort framsteg för oss. Men det är det även att allt fler av våra små prislappar är gjorda av återvunnen papp. Allt räknas, allt är viktigt.
Grant Knudson framhåller gärna, naturligt nog, sitt PUMAs framsteg i hållbarhetsarbetet, men inte i kontrast till konkurrenterna och branschen i stort – utan i samklang med den.
– Jag tycker att hela sportmodeindustrin gör ett allt bättre jobb för att bli mer hållbar. De flesta stora varumärken prioriterar hållbarhet idag, och det är helt nödvändigt. Vi vill gärna vara ledande i den omställningen och fortsätta driva den framåt, för vi har alla en lång bit kvar.

Hållbara kollektioner som inspirerar

De senaste åren har PUMA lanserat flera kollektioner framtagna med särskilt fokus på hållbarhet. Kläderna i Better Sportswear-serien till exempel tillverkas av tillvaratagna spillbitar från den egna produktionen, medan kollektionen Childhood Dreams arbetar med plastfria tyger, återvunnen gummi och polyester och minskad användning av textilfärg. Artiklarna i serien First Mile tillverkas av textil som samlats in för återvinning lokalt i tillverkarländerna Taiwan, Haiti och Honduras.
– Vi har också RE:Collection, en kollektion med fokus på innovativa lösningar för användning av återvunnet material och med distinkta designdetaljer. Vi kommer att släppa en serie golfskor under 2024 som en del av RE:Collection, berättar Grant Knudson.
Och tillägger:
– Våra specialkollektioner med särskilt fokus på hållbarhet tar vi fram för att inspirera våra kunder och för att själva prova nya metoder och lösningar – samtidigt är de bara en liten del av vårt hållbarhetsarbete i stort. För mig är det särskilt viktigt att våra kunder nu kan lita på att alla våra golfprodukter är hållbart tillverkade – eller inom kort kommer att vara det.

Relaterade Golfstories

Välj butik/klubb/pro

    Tack för din förfrågan. Produkten har lagts till i varukorgen.

    Till min förfrågan