alt text

ADIDAS – PERFORMANCE MEETS SUSTAINABILITY

Hur mycket plast använder du och hur påverkar det naturen? På Adidas är det frågor som tas på stort allvar – och som dessutom har lett till att företaget utvecklat nya kollektioner helt bestående av återvunnen plast.
    – Vi vill vara med och bidra till en bättre miljö för våra barn,  säger Gundo Vester, säljchef på Adidas i Europa. För varje människa här på jorden går det ett ton plast. Det är skrämmande fakta. Och vad som är än mer skrämmande är att nästan 80 procent av denna plast hamnar i och skräpar ner våra hav idag. På Adidas är man väl medveten om att man som stort företag också har bidragit till nedskräpningen. Men nu har man bestämt sig för att ta sitt ansvar på riktigt, och vill vara med och bidra till en mer hållbar framtid. Ett första steg är kort och gott att ta upp skräp från haven och göra kläder av det. Skräpet smälts sedan ned och omvandlas till olika typer av polyester. Ett av de återvunna materialen kallas Primeblue och finns idag i många av Adidas mest populära produkter.
    – Hållbarhet är verkligen viktigt för oss som företag och vilka vi vill vara, säger Gundo Vester och fortsätter:
    – På Adidas säger vi alltid att vi genom sporten har kraften att förändra människors liv, och det är därför vi nu verkligen gjort hållbarhet till en del av vårt DNA.

Utöver Primeblue har man tagit fram Primegreen, ett material som inte innehåller ny plast överhuvudtaget. Båda materialen är bärande i Adidas hållbarhetsmål om att minst 50 procent av deras polyester ska vara återanvänt. Men det handlar inte bara om själva produkterna.
    – Majoriteten av våra koldioxidutsläpp kommer från vår försörjningskedja, därför är det otroligt viktigt för oss att även våra partners tar ansvar för att minska utsläppen, exempelvis genom att använda förnybar energi, säger Gundo.

Glädjande nog har även kunderna uppskattat Adidas initiativ.
    – Fler och fler idag är mycket väl insatta i vilka kläder de köper, och vill konsumera hållbart. Det är vi väldigt glada för, och jag räknar med att andra företag kommer följa med oss på den här vägen.
    – Att vi på vårt företag är branschledande inom detta gör mig väldigt stolt över att jobba för Adidas. Att få ett slut på nedskräpning och föroreningar borde vara ett mål både på våra arbetsplatser och i våra privatliv, avslutar Gundo.

Relaterade Golfstories

Välj butik/klubb/pro

    Tack för din förfrågan. Produkten har lagts till i varukorgen.

    Till min förfrågan